Reseledarens uppgifter 6

Och så var vi framme vid sjätte delen.

6. Försäljning och redovisning

Här slår jag som ni ser ihop två delar eftersom de går hand i hand.

Under en resas gång säljs det saker och ting till höger och vänster. Det säljs kaffe och fika ombord på bussen (eller ja, när vi tar fikapaus naturligtvis), vi har en bordershop som säljer alkohol (som vi sedan hämtar upp vid tyska gränsen, innan vi tar färjan till Danmark igen) och det säljs utflykter, luncher och middagar. Ju mer man säljer som reseledare, desto mer får man i lön eftersom den är provisionsbaserad.

Allt detta ska naturligtvis redovisas på bästa sätt, och det är inte helt lätt. Alla utgifter och inkomster ska skrivas ner i ett formulär, och det gäller att hålla koll på sina kvitton. Dessutom är ju vissa utgifter i euro, och vissa inkomster i kronor osv, och det är då man använder sig av redovisningskursen som nämndes i föregående inlägg.

Det här är så invecklat att min stackars lilla påfrestade hjärna inte klarar av att förklara det här bättre. Redovisningen är helt enkelt något som jag inte direkt ser fram emot, det kan jag försäkra er om. Att man dessutom oftast skriver ner sin redovisning klockan 3 på natten innan sista dagen gör inte saken bättre.

Kommentarer

Skriv till mig här!

Vad heter du?
Vill du bli ihågkommen?

Har du e-mail? (bara jag som ser den)

Har du en blogg?

Skriv vad du har på hjärtat här:

Trackback
RSS 2.0