Reseledarens uppgifter 5

Efter ett litet helguppehåll i bloggskrivandet är jag nu tillbaka. Det finns ju fortfarande saker kvar som reseledaren ska hålla koll på, och här kommer nästa i raden:

5. Valutaväxling

Ja, eftersom Sverige har svenska kronor som betalsätt och Spanien har euro så måste man ju veta vad man ska betala med. Nu är väl euro inte speciellt svårt och de allra flesta vet ungefär hur mycket en euro motsvarar i kronor, men som reseledare måste man ha stenkoll.

Man har tre olika valutakurser att spela med, precis som en bank: köpkurs, säljkurs och redovisningskurs. Vill någon av resenärerna växla till sig euro, ja, då använder man sig av säljkursen och vice versa. Det här hade vi prov på under "utbildnings/antagningskursen" i vintras, och även om det egentligen inte är så komplicerat gäller det att hålla koll på siffrorna och ha miniräknaren i högsta hugg.

Det blir lite värre om man åker till länder som inte har euro, eftersom man då får ännu fler kurser att hålla reda på, så jag är rätt glad att länderna man åker genom (Tyskland och Frankrike) har euro och inget annat.

Redovisningskursen förresten, ja, den kommer jag till i ett senare inlägg så ni vet vad jag menar med det.

Kommentarer
Postat av: Sara

Ja men islandshästar är ju inte så mycket större :) Var det inte du som alltid ville ha en islandshäst? :) Perfekt storlek skulle jag vilja säga! Lagom höjd om man ramlar av ;) Hon är så liten å söt min lilla älskade pålle!! =) Och ja Emma har nog växt en hel del, hänger knappt med, är snart lika lång som mamma!:P

2010-04-27 @ 10:09:55
URL: http://www.teamsaraomellis.blogspot.com

Skriv till mig här!

Vad heter du?
Vill du bli ihågkommen?

Har du e-mail? (bara jag som ser den)

Har du en blogg?

Skriv vad du har på hjärtat här:

Trackback
RSS 2.0