Reseledarens uppgifter 2
Här kommer del nummer två i uppgiftsföljetongen:
2. Chaufförernas körtider
Den här delen ingår egentligen i förra avsnittet, men jag valde ändå att dela upp det. Det är ju som sagt reselderaens ansvar att hålla reda på körvägen, men inte bara det, man ska även veta hur länge en chaufför får köra utan att pausa. Visst, det här bör ju chaufförerna själva vara medvetna om, men det är reseledaren som planerar fikastopp och hur långa de ska vara. Allt för att följa regelverket.
Regelverket är ganska komplicerat fick vi reda på på kursen. För att en paus ska räknas som en paus måste den vara mer än si och så många minuter lång. Chauffören får köra si och så många timmar på ett arbetspass. Ett arbetspass räknas från det att han sätter sig i bussen och får vara si och så många timmar. Det måste vara si och så många timmar mellan varje arbetspass där han (eller hon) får vila. Och så vidare, och så vidare.
Vad man även kan tillägga är att under fikapauserna så hjälps reseledaren och chauffören vanligtvis åt med att ta fram bord och kaffekannor och allt annat som kan tänkas behövas. Därför är det superviktigt att man är snäll mot sin chaufför och har en god stämning i bussen. Annars kan det bli en jobbig resa. Busschauffören är ju egentligen en reseledares enda vän, och det bör man tänka på.
2. Chaufförernas körtider
Den här delen ingår egentligen i förra avsnittet, men jag valde ändå att dela upp det. Det är ju som sagt reselderaens ansvar att hålla reda på körvägen, men inte bara det, man ska även veta hur länge en chaufför får köra utan att pausa. Visst, det här bör ju chaufförerna själva vara medvetna om, men det är reseledaren som planerar fikastopp och hur långa de ska vara. Allt för att följa regelverket.
Regelverket är ganska komplicerat fick vi reda på på kursen. För att en paus ska räknas som en paus måste den vara mer än si och så många minuter lång. Chauffören får köra si och så många timmar på ett arbetspass. Ett arbetspass räknas från det att han sätter sig i bussen och får vara si och så många timmar. Det måste vara si och så många timmar mellan varje arbetspass där han (eller hon) får vila. Och så vidare, och så vidare.
Vad man även kan tillägga är att under fikapauserna så hjälps reseledaren och chauffören vanligtvis åt med att ta fram bord och kaffekannor och allt annat som kan tänkas behövas. Därför är det superviktigt att man är snäll mot sin chaufför och har en god stämning i bussen. Annars kan det bli en jobbig resa. Busschauffören är ju egentligen en reseledares enda vän, och det bör man tänka på.
Kommentarer
Postat av: Sara
Bra att du skriver så korta inlägg och delar upp det! Det gör det intressantare!=)Kul bakgrund förretsen!
Trackback